24. januar 2015

Tvivl og tro

Sidste søndag eft. H3K

Det var fantastisk. Helt igennem fantastisk. Farverne var så markante. Jeg svømmede rundt imellem det hele og var så dybt betaget. Jeg var på dykkerkursus i Thailand, og jeg må fortælle jer, at der findes en helt utrolig rigdom nede under havets overflade. Et væld af forskellige smukke fisk og kreativt formede koralrev. Der er så mange ubeskrivelige ting dernede, som man bare ikke kan få nok af. Jeg blev dybt betaget og kunne ikke andet end tænke, hvor må der være en stor skaber bagved.
Jeg var fuldstændig overbevist om, at det var Gud, der var på spil nede i havet. Det måtte være umuligt for mennesker at lave alt det – og det kunne slet ikke være et resultat af en eller anden tilfældig naturlig udvikling.
Sådan har jeg hørt mange fortælle om forskellige oplevelser, hvor de fornemmede Guds storhed eller bare et eller andet større, som viste sig for dem. Det er mennesker, som har stået med deres lille nyfødte barn i hånden og tænkt, at verden er for stor til at kunne forstås. Mennesker som er blevet forsonet efter flere års fjendskab og har tænkt, at det måtte være en større kraft, som har ført dem sammen. Mennesker, som har oplevet en mirakuløs helbredelse og fornemmet, at det her var for utroligt til at finde ord for. Eller bare mennesker som har oplevet storslåede ting i naturen, som kaldte på en dybere refleksion. Ja, det kan være mange ting. Det er dejligt med store oplevelser.  
Moses fik også en stor oplevelse. Han var sammen med Gud oppe på Sinaj bjerg, og da han gik ned fra bjerget med de to stentavler, strålede det fra hans ansigt. Han var helt oplyst indefra. Gud havde lige talt til ham, og det var det, som havde fremprovokeret lyset. Moses var selvfølgelig overbevist om Guds eksistens. Han havde jo lige været sammen med ham.
Det samme kunne man sige om de tre disciple. Jesus viste sig for dem i sin himmelske glans sammen med Moses og Elias. Det gjorde han, så der slet ikke var tvivl om, at her var Guds egen søn sammen med dem. De fik lov at se den guddommelige Jesus, og de nød at være der. Pludselig kunne de se klart, hvem det var, de gik rundt sammen med. Det blev Peter så grebet af. Han kunne ikke lade være med at foreslå, om han ikke skulle bygge nogen hytter, så de kunne blive der.
Peter ville fastholde den himmelske oplevelse, men det var ikke det, som var meningen. Det er ikke svært at forstå Peter. Hvem af os ville ikke gerne blive der? Det er nemlig rart at være der i lyset hvor man oplever Guds storhed. Det er rart at være i Guds nærvær og kunne se meningen med det hele. Det tror jeg, vi alle dybest set rigtig gerne ville. Men Peter bliver knap nok færdig med at sige, hvad han ville, før Gud brød ind. Hans stemme lød oppe fra himlen. Dette er min søn. Ja, havde der været en lille rest af tvivl, ja så var den nu fejet af banen for disciplene. Men de skulle ikke blive deroppe, for kort efter skulle de ned igen.
Pointen er nemlig, at det ikke var der på bjerget, disciplene skulle blive. De skulle ikke blive i stjernestunden, hvor de følte sig fuldstændig sikker på Guds eksistens. De skulle tilbage til hverdagslivet med dens vaklen frem og tilbage mellem tro og tvivl. De måtte ned fra bjerget. Det er fantastisk med de store oplevelser, hvor vi fornemmer, at Gud rører ved os. Der kan vi bare ikke blive altid. Vi kan ikke leve i en himmelsk rus, hvor Guds eksistens og indgriben i vores liv er åbenlys. Heller ikke selvom vi gerne ville det. Egentlig så fylder de store oplevelser ikke meget tidsmæssigt. Det meste af vores liv lever vi nede i hverdagen, hvor vi veksler mellem at tro fast og overbevist og bagefter at tvivle på, om det er sandt alt det med Gud.
Det synes jeg Per Ramsdal sagen har mindet mig om. Jeg ved ikke, hvor godt I er inde i den sag, men der er en Københavnsk præst som lige efter jul stod frem bombastisk og proklamerede, at præster har trosfrihed, at han ikke troede på, at Gud hører bønner, og han indrømmede, at han havde været nødt til at stikke folk en nødløgn ved begravelser, fordi han da heller ikke troede på opstandelsen.
Det mest omdiskuterede ved den sag er, hvilke rammer der er for præsters tro i den danske folkekirke. Per Ramsdal er så i denne uge blevet sat godt og grundigt på plads af sin biskop. Det har medført at Per Ramsdal har beklaget sine udtalelser, og er kommet ind i et teologisk mentorforløb.
Men hvis jeg åbent skal forsøge at forstå, hvad Per Ramsdals intention har været i første omgang, så tror jeg, han ville sætte fokus på, at vi som mennesker lever i en bevægelse mellem tro og tvivl. Vi er ikke skråsikre på troens område netop fordi det i sidste ende ikke handler om faktuel viden. Vi kan ikke bevise, at Jesus var Guds søn, og at han stod op af graven. Vi kan heller ikke bevise, at Gud findes, og at vi skal leve evigt. Det kan der ikke føres bevis for. Det, vi allerhøjest ville kunne gøre, er at forsøge på at sandsynliggøre det, men det kan aldrig bevises. I sidste ende handler det om tro. Og vi skal ikke være stålfaste i vores tro.
Jeg skal hilse og sige, at selv præster kommer i tvivl engang imellem. Vi lever heller ikke hele vores liv oppe på bjerget, selv om det måske kan se sådan ud udefra. De præster, som måtte hævde, at de aldrig kommer i tvivl, har i mine øjne mistet deres jordforbindelse. Det virker utroværdigt. Sådan en præst ville man ikke kunne tale om sin tvivl med, fordi den præst jo slet ikke ville kende til tvivlen.
Det er ikke muligt at leve sit liv og hele tiden tro fuldt og fast på en god kærlig Gud. Engang imellem oplever vi nogle frygtelige ting her på jorden, og så kan vi ikke lade være med at stille spørgsmål og undre os. Når terrorister får lov at udføre deres grusomme handlinger, når en i vores omgangskreds pludselig bliver ramt af sygdom eller død, når nybagte forældre mister deres lille barn. Der sker mange forfærdelige ting som gør, at det kan være svært at tro på Gud.
Måske har Ramsdal talt tvivlen lige en anelse for højt op.  Han har nærmest gjort en dyd ud af tvivlen. Jeg tror ikke, jeg nærer den samme glæde over min tvivl. Jeg ville egentlig helst være skråsikker hele tiden. Jeg ville gerne være i Guds nærhed oppe på bjerget hele tiden, så mit ansigt kunne stråle og overbevise alle andre om, at Gud findes. Alligevel tror jeg ikke, det er muligt at leve deroppe på bjerget i sikker forvisning – heller ikke som præst. Men for at tvivlen ikke skal få overtaget, skal vi tage den alvorligt. Vi skal søge Gud. Forsøge at nærme os ham for at få svar på alle vores spørgsmål. Og så tror jeg, vi skal leve højt på de store oplevelser vi har haft gennem vores liv. Dem må vi tænke tilbage på med glæde, når tvivlen er ved at overmande os.
Vi behøver derfor ikke gå rundt og skamme os, hvis vi tvivler på om Gud findes. Det gør alle mennesker engang imellem.  Vi er i bund og grund skeptiske væsener, som ikke tager alt for gode varer. Det er egentlig helt naturligt og almindeligt, at man ikke er fuldstændig overbevist troende hele tiden. Derfor må vi bede Gud om tro. Vi må bede ham føre os op på bjerget engang imellem.

Amen

Ingen kommentarer:

Send en kommentar