18. marts 2013

Uddrag af prædiken Maria Bebudelse


For et par måneder siden var jeg ude at se den nye spidermanfilm med mine konfirmander i biografen. Det var en af de film hvor man skulle have 3D briller på mens man så den. Det kender de fleste af jer vist nok. Brillerne har den virkning at når man har dem på udspiller det hele sig i 3D og tingene virker som om de er nærmere os end filmlærredet. Man måtte næsten dukke sig nogle gange for ikke at få ting i hovedet. Uden brillerne er man også i stand til at se filmen, men så er det en helt anden filmoplevelse. Man ser altså slet ikke det samme.

Jeg har ikke kunnet lade være med at tænke på den her 3D oplevelse da jeg lige igen den anden dag faldt over den debat der kører hele tiden, om der findes flere frelsesveje til Gud. For egentlig er det med at kende Kristus, som at tage et par 3D briller på. Man ser Gud på en ny måde efter at have stødt på Jesus af Nazareth. Kendte vi ikke det nye testamente og Kristus som vi møder der, så ville der være sider af Gud som var meget utydelige. Han ville ikke i samme grad have den selvopofrende side og ville ikke være blevet svag for os mennesker.

Det har ellers været en heftig debat i mange år nu om der er flere veje til Gud og jeg tror egentlig at meget af debatten skyldes at parterne ikke forstår hinanden. Jeg vil slå fast, at jeg tror ikke vi mennesker kan se Gud som han er, uden at det er gennem Jesus Kristus. Jeg tror ikke der er andre frelsesveje end gennem Jesus Kristus.

Min gamle universitetsprofessor Peter Widman siger det ret godt; ”Påstår man, at andre religioner såsom islam kan føre til et ubrudt forhold til Gud, så har man slet ikke brug for Kristus”. Kristus bliver på en måde ligegyldig og overflødig, hvis der er andre veje til Gud. Det er jo nemlig sådan at de andre religioner har et andet billede af Gud, fordi de ikke ser ham gennem Kristusbrillerne. Islam er det indlysende eksempel. Allah ligner jo på mange måder den Gud, vi møder i vores gamle testamente. Det er den store vældige og almægtige Gud. Det er en Gud man skal frygte og underkaste sig. Men det er ikke det eneste, der er at sige om den kristne Gud.

På den anden side er jeg overbevist om, at Gud har mange veje til os mennesker og at vi slet ikke forstår dem. Gud kan bruge alt muligt til at lede os på rette vej. Det er også givet, at der er sandheder i de andre religioner. Ligesom man sagtens kan se en 3D film uden 3D briller, kan man også finde ud af mange ting om universets skaber uden om Kristus. Men den fulde filmoplevelse og det fulde billede af Gud får man kun gennem ham. Dermed skal den her prædiken ikke lyde som en opfordring til at dømme alle andre ude. Det kommer der ikke noget godt ud af, men det er en anerkendelse af, at den kristne Gud kender vi kun rigtigt gennem Jesus Kristus.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar