23. september 2013

Jesus sætter os fri

https://www.youtube.com/watch?v=b8AyHupByuU
Vi kan ikke leve uden regler. Både de nedskrevne og de moralske. De er nødt til at være der, når der er mennesker, som skal leve sammen. De er lavet for at beskytte svage og for at fremme retfærdighed. Jeg tror ikke, vi lægger mærke til alle de regler, der er omkring os sådan en almindelig hverdag.

Hvor er der mange normer, vi retter os efter uden at tænke videre over det. Altså nogle regler, som ikke står nogle steder, men som vi følger bevidst eller ubevidst. En sjov iagttagelse, jeg har gjort, er, at mennesker ofte går meget op i de regler og normer, som de selv kan overholde, og bagatelliserer dem, som de har svært ved at overholde. Jeg kan huske fra dengang jeg gik i gymnasiet og spiste mine madpakker med KFS, at vi ofte diskuterede, hvordan kristne skulle leve. Vi kunne ret hurtigt blive enige om, at det med abort var noget værre noget, som man skulle holde sig langt fra, men det var heller ikke et emne, som brændte på for nogen af os. Til gengæld kan jeg huske op til flere KFSere, som ikke gik så højt op i det med fartgrænserne på motorvejen. Jeg tror, det er et træk ved os mennesker, at vi går højt op i de regler, som vi selv kan overholde. 

Også på Jesu tid var der mange regler. Det var der nødt til at være dengang som nu. Farisæerne var nogle af dem, som var gode til lovoverholdelsen, og de lærte andre, at det var vigtigt at holde Guds bud. Det var jo Guds regler, som skulle være med til at bygge et godt og retfærdigt samfund op. En af reglerne var, at man skulle holde hviledagen hellig.

At holde hviledagen hellig synes jeg er en god regel. Mennesker har brug for at hvile ud engang imellem. Vi kan ikke fare derudaf med fuld fart hele tiden. Måske har vi særligt brug for at høre det i vores tid. Nogle har kaldt vores samfund for ”det pauseløse samfund”. Dvs. vi lever i et samfund, hvor butikkerne har åbent næsten alle ugens dage og fra morgen til sen aften. Vi kan ordne bankpapirer midt om natten, for vi kan bare klare det via nettet, når det passer os bedst. Vi skal skrive beskeder til hinanden på mailen på alle tider af døgnet. Mange har flekstid og kan selv i nogen grad bestemme, hvornår de vil arbejde. Så der er ikke ret meget, der værner om, at vi holder fri på bestemte tidspunkter. Det gør det vigtigere end aldrig før at have en hviledag, hvor vi kobler fra. Vi har brug for pauser.

Det havde de også brug for på Jesu tid, og det anfægter Jesus overhovedet ikke. Det han går imod er derimod når regler bliver brugt til at tryne andre med. Når de regler som skulle bruges til at sætte mennesker fri i stedet bliver brugt til at binde dem. Og det var det, som var sket på Jesu tid.

Jesus stillede skarpt på farisæernes lovoverholdelse. Han var egentlig dybt provokerende. Han tydeliggjorde, hvor dobbeltmoralske farisærerne var, når de med største selvfølgelighed ville trække en okse eller en søn op af en brønd på en sabbat, samtidig med at de ikke mente, det var i orden at helbrede en mand, som havde brug for det. Hvor er vi så henne? Og senere kommer Jesus med det mærkelige eksempel med pladserne ved bryllupsfesten.

Man skal altid sætte sig på de dårligste pladser til en fest, for så kan det være man bliver hædret mens alle andre ser det, ved at blive sat højere op. Det er sand kristen ydmyghed. Problemet er bare, at det kan man kun gøre en gang. Anden gang man gør det, er det med den bagtanke, at man gerne vil hædres. Det er altså en fælde Jesus sætter for at vise os vores fejl. Vi er egoistiske mennesker, som dybest set vil os selv. Vi kan ikke undgå at gå i den her fælde, hvis vi forsøger at være åh så ydmyge.

Jesus vil sætte os fri af vores dobbeltmoral. Ja på alle måder vil han sætte os fri. Han vil ikke, at vi skal lade os begrænse af de menneskelige moralske grænser, vi altid bygger op for andre mennesker. Jesus vil sætte os fri. Det er det, som musikvideoen, vi lige har set, giver et billede af.

Den handler om tre forskellige personer i et storby-miljø: En prostitueret, der står på sin flise, en hjemløs dranker med sin flaske og sit liv i en indkøbsvogn og en gangster, der kommer i uoverensstemmelse med sin gadebande. Den prostituerede, drankeren og gangsteren vil gerne væk fra deres tidligere liv, og de opsøges af Gud. Hans sendebude, altså hans ”engle” i form af almindelige mennesker med vinger, finder dem og hjælper dem på vej. Englene guider dem, når de bliver fristet til at vende om, når det gamle liv kalder dem tilbage. Og det lykkes dem at komme væk. De forlader det kendte og kommer hen til det ukendte - nemlig hen i kirken.

Jeg tror Kanye West, som har lavet musikvideoen, vil fortælle os, at der findes en Gud, som kan befri os. Han vil gerne komme og møde os i det liv vi lever nu og her. Han har større planer med os. De tre personer i videoen lever alle et liv, hvor de forspilder deres muligheder. Hvor de ødelægger livet for dem selv og andre. Det er det, som Jesus vil sætte dem fri fra.  

Jesus ville også sætte mennesker fri, dengang han gik på jorden. I den historie, vi hørte i dag, helbredte han en mand med vand i kroppen og gav ham på den måde et nyt liv. Men der var også mange andre af dem, som Jesus mødte, der oplevede, at deres liv ændrede sig. Zakæus, som trængte til en der så ham, kvinden der skulle stenes, Nikodemus, disciplene, kvinden ved brønden, og mange andre - alle mødte de Jesus, og deres liv blev aldrig det samme igen. Men også farisæerne med deres dobbeltmoralske lovoverholdelse ville Jesus gerne sætte fri. Han ville at de skulle få øje på at det var forkert det de havde gang i.

Også i dag sætter Jesus sig op imod vores dobbeltmoralske regler. Der er grundlæggende ikke noget i vejen med Guds regler. De er gode og nødvendige for os. Men vi skal få øje på, at vi har en tendens til at se de andres fejl og mangler. Vi skal lade være med, at dømme de andre ude og stædigt holde fast i, at vores egne gode moralske leveregler bør gælde for alle andre.

Det vil Jesus sætte os fri fra.  Amen

Ingen kommentarer:

Send en kommentar