10. august 2014

Om en klippe, en indisk tigger og hvad man egentlig får ud af at være kristen

8. s. eft. trin Matt 7,22-29
I en indisk landsby var der en gammel mand som havde en drøm. En stemme fortalte ham at han næste morgen skulle gå ned til byens torv. Der, under et træ ville sidde en mand som havde en kostbar gave til ham. Da manden vågnede næste morgen gik han straks hen til torvet og under det store træ sad en langskægget tigger. Ham der havde haft drømmen sagde: En stemme sagde til mig at du har en kostbar gave til mig. Manden kiggede i sin sæk og sagde. Jeg har ikke andet end den her så den må være til dig. Og op af sækken tog han en kostbar diamant. Manden greb den og løb hjem. Hele resten af dagen og natten tænkte han på. hvad han kunne gøre med de penge, han kunne få for diamanten. Han kunne købe hus og sikre sin familie økonomisk resten af livet.
Men ud på morgenen kom han på andre tanker. Han gik ned på torvet igen og gik lige hen til den langskæggede tigger. Manden rakte diamanten til tiggeren og sagde: Værsgo, Her har du din diamant tilbage. Tiggeren så op på manden og sagde. Jamen den er jo til dig – jeg har givet dig den. Ja, sagde manden. Men når du så frit kan give den til mig, må du have noget der er endnu mere værd. Vil du fortælle mig hvad det er?
Historien her har en dejlig tydelig morale. Den minder os om det vi godt vidste, men som vi så ofte glemmer. At det materielle i vores liv ikke er så vigtigt. Der er noget som er større og rigere end det som penge kan skaffe os. I dag bliver vi udfordret til at stoppe op og tænke, Hvad er det vigtigste i vores liv? Hvad er det grundlæggende når alt det ligegyldige bliver pillet væk? Hvad bygger vi vores liv på? Bygger vi det på et løst fundament, eller på noget klippefast? Alle de ting, vi kan købe os til, er et løst fundament.
Et andet løst fundament vi bygger vores liv på er berømmelse og anerkendelse. Vi bilder os ofte ind at, livet handler om at gøre noget stort så vi kan opnå anerkendelse og anseelse. Jeg tror vi alle i mere eller mindre grad løber rundt og jagter anerkendelse fra vores omgivelser. Det er et naturligt menneskeligt træk, men det må ikke tage overhånd. Det var netop de to ting de falske profeter blev beskyldt for at jage i det gamle testamente. Mad på bordet altså materielle ting og berømmelse. Det er egentlig bemærkelsesværdigt hvor meget de to temaer også kan være et tema for os i nutiden.
Men tilbage til det gode fundament. Det er der mange, som har et bud på ofte hører vi det i reklamer og livsstilsmagasiner.
- hvis du har en succesfuld karriere
- hvis du er smuk og veltrænet
- hvis dine børn klarer sig godt og du får et positivt eftermæle
- Hvis du tjener mange penge og kommer på en masse sjove rejser
Men er de her budskaber virkelig gode fundamenter at bygge sit liv op på? Er der ikke noget mere grundlæggende i vores liv end det vi selv kan være med til at skabe? For det er kendetegnende for mange af de budskaber vi bliver fodret med, at det ofte handler om noget vi selv skal gøre.
Jesus advarer os mod falske profeter, altså dem der har forkerte budskaber til os. Og det er bemærkelsesværdigt, at han ikke udpeger, hvem han specifikt tænker på. Han siger bare at de ikke gør Guds vilje. Vi er ellers så gode til at udpege falske profeter og vi kan sagtens finde frem til dem.
Men Jesus udpegede ikke nogen specifikt, og det tror jeg heller ikke vi skal gøre. Jeg tror Jesu tale frem for alt skal få os til at stille skarpt på os selv. Jeg tror ikke, Jesus vil have os til at kigge udad og finde falske profeter, men i stedet indad. Få os til at spørge os selv: Er jeg en falsk profet? Lever jeg bare for mad på bordet og for at hævde mig selv? Det er den overvejelse, vi må gøre os hver især. Hvad er det vi selv bygger vores liv på og hvad er det vi lærer andre?
Der må være noget, som er vigtigere at bygge sit liv på end det man kan købe for penge og den anerkendelse som vi alle mere eller mindre jager. Der er noget som er større, bedre og stærkere at bygge sit liv på.
Jeg vil gerne give mit bud på, hvad det kan give os at lade kristendommen være den klippe vi bygger på. Hvad er det, man får ud af at tro på Gud? Jeg vil pege på to ting.
- vi får selvværd og  - Vi får et håb
Hvis vi tror på Gud så får vi selvværd. Her hører vi, at vi er gode nok, som vi er. Vores værdi afhænger ikke af noget vi kan præstere. Nej, vi er elsket på forhånd og på trods af alt det vi gør. Det er det vi så smukt fik lov at opleve lige før ved døbefonten. At Gud tager imod de små børn lige præcis som de er uden at de på forhånd skal gøre noget.
Det at vide sig elsket er noget grundlæggende og livsvigtigt i et menneskeliv. Troen på Gud kan være med til at give selvværd i en verden hvor der hele tiden kræves så meget af os, hvor vi hele tiden skal vise hvor dygtige vi er. Hos Gud kræves der ikke noget for at opnå hans kærlighed. Den er betingelsesløs.
Det andet vi får ud af at tro på Gud og som kan blive et fundament for os er at vi får et håb. Vi får et håb om, at livet ikke bare slutter når vi dør. Særligt når vi mister en vi elsker og står ved kisten kommer håbet i spil. For hvad sker der når vi dør? Her tilbyder kristendommen os et håb. Et håb om at livet ikke er slut ved kisten, men at vi skal leve evigt med Gud. Det er noget som gør at vi midt i sorgen kan skimte noget godt. Og det er det som gør, at vi kan stå fast og solidt selv midt i dødens mørke.
Det var mit bud, men vi sidder nok alle med forskellige bud på hvad det er troen på Gud kan give et menneskeliv. Hvad det her fundament gør ved os.
Tilbage til Jesu ord i dag. Det er egentlig ikke en rar søndag. Jesus er direkte, hård og brutal i det stykke jeg har læst. Mange af os, der har kaldt ham herre vil han på dommedag ikke kendes ved. Det er hård kost. Det er ikke sådan en søndag hvor man går trøstet ud af kirken og tænker at det hele – ja det går jo nok.
Nej, det er nærmere sådan en løftet pegefingersøndag hvor budskabet er, at vi aldrig skal føle os for sikre. Vi må til stadighed overveje, hvad vi bruger vores liv på og hvad vi bygger vores liv på.
Nu skal vi ikke blive slukørede, nedslåede og triste. Jeg tror der er mere at sige om Jesus end hans pegefinger og et andet sted siger han jo selv at den der kommer til mig vil jeg aldrig støde bort. Men vi har godt af at overveje hvad fundamentet under vores liv er. Bygger vi på et løst eller et klippefast fundament? Og hvis vi lader Gud bygge fundamentet under os, så må det kunne ses på os, at vi er i besiddelse af noget særligt, ligesom det kunne ses på den indiske tigger. Vi har noget som er uendelig meget værd. Troen giver os selvværd og håb.

Amen

Ingen kommentarer:

Send en kommentar