15.s. eft. trin Matt 6,24-34
Drop
bekymringerne og lev i nuet… Meget i denne bid evangelium kunne lige så godt
have været sagt af Danmark Radios bonderøv eller som svar i Familiejournalens
brevkasse. Mange af os drømmer om det enkle liv. Et liv som det bonderøven
repræsenterer. Fri for hverdagens stress og jag og alle dens bekymringer. Jesus
bruger billedet af markens liljer og himlens fugle som ikke bekymrer sig og
alligevel passer Gud på dem. Sådan ville vi gerne det var. Vi må sige det
budskab er højaktuelt for os. Vi ville gerne bekymre os mindre. Livet er for
kort til at fortabe sig i alle mulige bekymringer.
Men, når det nu kommer til stykket,
hvad adskiller så dagens evangelium fra vor tids livsstilscoacher og lommefilosoffer?
Er det ikke det samme der bliver sagt?
Det er også sagt til fattige
mennesker
Jesu ord er ikke kun sagt til os
rige vesterlændinge med store bankkonti og forrådskamre. Vi hører selvfølgelig ordene
ud fra vores eget verdensbillede. Men hans ord er også talt til fattige
mennesker. Dem, som med rette bekymrer sig for, hvordan de skaffer mad, tøj og
sikkerhed for deres børn. Jesu råd kunne nemt lyde som en hån mod dem, der
slider for det daglige brød. Kan det virkeligt passe, at Jesus her midt under
en flygtningekatastrofe siger: “Slap nu af kære flygtninge. Det skal nok gå det
hele. Lad være med at bekymre jer…”?
Nej, når Jesus taler om bekymringer,
er det ikke bekymringer sådan i al almindelighed, han mener.
Jesus var selv bekymret
Det ville også være meget
dobbeltmoralsk af ham. For Jesus bekymrede sig også meget da han gik på jorden.
Han levede ikke et bekymringsfrit liv. Han bad i Getsemane have i fortvivlelse
om at han måtte blive fri for at dø. Frem for alt bekymrede han sig gang på
gang for andre mennesker? Hvis dette var Jesu liv, hvordan kan han så sige, at
vi ikke skal bekymre os? Det er dobbeltmoral uden lige
Vi bekymrer os
Nej, jeg tror ikke Jesus vil sige
noget til os om bekymringer i almindelighed. Om vi vil det eller ej, er vi
fyldt med bekymringer. Der er også mennesker og opgaver, vi har ansvar for, og
som gør, at vi næsten bliver nødt til at bekymre os om visse ting. Vi kan nok
få gode råd til, hvordan de kommer til at fylde mindre. Men et bekymringsfrit
liv kommer vi aldrig til at leve. Det er også godt, at vi bekymrer os for vore
børn og medmennesker. Hvis Jesus endelig skulle sige noget om vores bekymringer
i almindelighed. Ja så ville han nok sige at vi skulle bekymre os mere for
andre og ikke for os selv. Jeg tror, vi må se på hvilken sammenhæng, ordene er
sagt ind i. Det handler om bekymringer, når vi skal fortælle om Gud til andre
mennesker.
Når vi går
Jesus siger det til alle, som går ud
med evangeliet. Når vi gør det, skal vi ikke bekymre os. Så må vi ikke bekymre
os om vores eget. Når vi går ud, kan vi simpelthen ikke tjene to herrer. Det er
et enten eller. Enten bekymrer vi os om vort eget, eller også går vi ud med det
til andre.
Og det handler ikke kun om ord.
Evangeliet giver vi først og fremmest videre med vores hænder. Vi er sendt ud
for at vise, hvor stor kærlighed Gud har til alle mennesker. Vi er Guds
arbejdshænder i verden. I disse dage er der virkelig behov for vores hænder.
Der er kommet mange fremmede til landet. Dem skal vi modtage værdigt og varmt.
Her i Haderslev bliver der i disse dage oprettet et nyt asylcenter. Som kristne
har vi et ansvar for vores medmennesker. Det ansvar skal vi tage på os. De som
er flygtet til vores land har masser af bekymringer og det med rette. Mange har
forladt deres hjem, fordi de frygtede for livet. De er mærket af krigen og
volden de er flygtet fra. Nu går de en uvis fremtid i møde. Bekymringer må
fylde meget i deres bevidsthed. Her må vi træde til som kristne. Vise, at vi
bekymrer os om andre mennesker. Her har bekymringen sin rette plads. Vi skal
selvfølgelig vise kristent storsind og tage os af de mennesker som er flygtet
herop.
Det er en enorm opgave vi er blevet
betroet. Vi er mere værd end himlens fugle og markens liljer, netop fordi vi
har denne opgave. Vi skal fortælle og række evangeliet videre til andre
mennesker. Det kan måske tage pippet helt fra os. Det kan få os til at overveje,
om vi nu er gode nok. Ville den opgave ikke befinde sig bedre i lidt frommere
hænder? Det ville den nok, men det gør den ikke. Den ligger i vores hænder. Dem
som engang imellem fejler.
Konfirmandoplevelse
Nu vil jeg
dele en forfærdelig oplevelse jeg har haft. Mit største nederlag som underviser
og samtidig et voldsomt knæk på selvtilliden. Jeg var ung og i praktik hos en
præst. Jeg var heldig at få lov til at undervise et hold konfirmander om
skabelsen. Jeg havde forberedt mange kreative indslag. Men det gik helt
forfærdeligt. Alt gik galt. Vi begyndte med, at jeg skulle læse
skabelsesberetningen højt for dem, mens vi lyttede til et stykke
skabelsesmusik. Musikken var for høj, og de kunne ikke høre min oplæsning
ordentligt. Flere brokkede sig højlydt, men jeg blev stædigt ved. Det gik slet
ikke og så har jeg ikke engang fortalt om at en af konfirmanderne fik fat i
fjernbetjeningen og sad og tændte musikken flere gange senere hen.
Det eneste,
der fungerede nogen lunde denne dag var, da vi legede en dinosaurusleg. Hvor
meget kristen undervisning var der så i det, kunne man overveje. Det overvejede
jeg i hvert fald. Jeg var ærgerlig. Jeg havde forspildt chancen for at lære dem
noget. Tankerne blev ved med at kredse om den oplevelse lang tid efter. Måske
var jeg bare for dårlig til den opgave. Hvordan skulle jeg nogensinde gøre det
igen?
Sådan skal
det gå engang imellem. Nogle gange fejler vi. Det må ikke tage modet fra os. Gud
kan bruge svage mennesker. Vi må ikke tænke, at vi er for ringe til opgaven. Vi
må ikke bekymre os for, hvordan det nu skal gå, når vi skal fortælle andre om
Gud. Gud har betroet os en masse evner og muligheder. Dem skal vi bringe i
spil. Også selvom vi ikke er så gode, som vi bør være. Gud kan bruge os. Han virker gennem mennesker
der fejler engang imellem. Gud vil virke gennem os.
Opskriften
Og lad mig
slutte med at fremhæve Jesu opskrift på, hvordan vi skal gøre, når vi går med
evangeliet. Vi skal først og fremmest søge Guds rige og hans retfærdighed. Det
er ikke Guds rige, som skal bryde frem engang, der tænkes på. Det er Guds rige
hernede på jorden lige nu. Når vi rækker en fremmed vores hånd eller trøster en
der går en uvis fremtid i møde. Når vi hjælper et mennesker eller når vi deler ud
af vores kærlighed. Så søger vi Guds rige. Når vi gør det vil bekymringerne for
vores eget liv blive mindre. At søge Guds retfærdighed betyder at vi ikke kan
optjene goodwill hos Gud. Når vi tager Guds arbejdshandsker på, så gør vi det
alene for vores medmenneskes skyld. Vi får ikke point hos ham. Han giver os alt
gratis. Vi skal dermed ikke gøre os fortjent til noget. Ikke engang det,
behøver vi at bekymre os om.
Amen
Barmhjertige
Gud
Du er
vores tilflugt og styrke,
altid
en hjælp i nød og ulykke.
Vi
beder for de mange, der er på flugt.
Deres
øjne beretter om faldne byer og hjem i ruiner.
At de
står her hos os, fortæller om huse langt væk,
som nu
er tomme og forladte.
Enhver
flygtning bærer på et savn,
og går
en usikker fremtid i møde.
Gud
hjælp os med at møde dem med venlighed.
Lad os
sammen glæde os over,
at de
er reddet ud af krigens vold.
Vær med
vores politikere, politiet og alle, der har et ansvar for at tage hånd om den
svære situation,
hvor så
mange flygtninge krydser vores grænser.
Styrk
dem i deres arbejde med at tage vare på vores land og at værne om den, som er
svag.
Hjælp
os, så vi ikke står stumme overfor verdens lidelse,
når den
møder os i et andet menneske.
Dæmp
vores fordomme, både mod de fremmede og mod dem, vi er uenige med.
Lad dit
ansigt lyse over os, så vi får øjne til at se disse flygtninge som søstre og
brødre
Gud,
læg din hånd på os, så vi åbner vores hænder,
og
hjælper flygtningene med at finde et hjem
til
ulykken er drevet over.
Gud, du
er vores tilflugt og styrke. Vær os alle nådig.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar